Bas Haring


Volksfilosoof en hoogleraar - Universiteit Leiden

Bas Haring denkt & vraagt, schrijft & spreekt. Op een heldere en prikkelende manier probeert hij wetenschap en filosofie betekenis te geven voor UW leven. Dat doet hij door het schrijven van boeken, columns en het maken van TV-programma’s. Bas Haring is hoogleraar aan Universiteit Leiden waar hij de leerstoel 'publiek begrip van wetenschap' bekleedt en hij is oprichter van het masterprogramma 'Media Technology' voor creatieve wetenschap. In 2016 won Bas Haring de Duidelijketaalprijs, voor het openbaar helder uiteenzetten van wetenschappelijke onderwerpen aan een algemeen publiek.

Bas Haring publiceert zijn eerste (kinder)boek 'Kaas en de evolutietheorie' in 2001 waarvoor hij een Gouden Uil ontvangt. Daarna volgen onder andere 'De ijzeren wil' (2003), 'Voor een echt succesvol leven' (2007) en 'Plastic panda's' (2011). Op tv was Bas Haring te zien in de programma's 'Stof' en 'Haring' en hij zit in het panel van 'Proefkonijnen'. Naar aanleiding van het programma 'Proefkonijnen' heeft hij begin 2014 het boek 'Doe dit vooral thuis' uitgebracht. Aan de hand van dit boek wil hij dat de lezer zichzelf vragen stelt over de wetenschap en zélf op onderzoek uitgaat. Op dit moment probeert Bas zijn horizon te verbreden door een boek over economie te schrijven.

Bas is als wetenschapper een uitzondering, omdat hij met zijn werk een breed publiek weet aan te spreken. De gewone man kan veel inspiratie putten uit zijn werk en ook wetenschappers vinden zijn werk fris en vernieuwend. Zijn voornaamste doel is mensen helpen om de wereld om hen heen beter te begrijpen. Theorie wordt afgewisseld met praktische alledaagse voorbeelden die de lezer moeten helpen voor zichzelf een duidelijk beeld te creëren. Bas ontdoet de wetenschap van haar sluier van vaagheden en raakt de essentie ervan. Dit maakt zijn manier van denken ontzettend inspirerend en leerzaam. Als spreker weet hij altijd een verrassende draai te geven aan zijn verhaal. Hierdoor weet hij zijn toehoorders telkens weer te boeien en hen aan te zetten tot het overdenken van zijn visie.